Нестача операторів – проблема, яка трапляється у кожному першому контакт-центрі. Традиційно вважається, що бракує трьох глобальних причин: низька зарплата (і взагалі не найкращі умови праці), сезонність активності кандидатів і якесь “не доходять” (якого ніхто не бачив, але воно пожирає людей перед офісом і вимикає у них телефони). Інші фактори, які впливають на наявність достатньої кількості людей у лінії, залишаються поза фокусом уваги. Давайте подивимося, що треба враховувати, щоб операторів вистачало.
Нижче чек-лист, який допоможе вирішити завдання. Для простоти передбачається, що майданчик у КЦ один, на ньому розгорнуті роботи тільки по одному напрямку (або це аутсорсер з одним проектом), віддалених співробітників немає, HR підпорядковується керівнику майданчика. Щоб скоротити текст, я не тягатиму за собою конструкції типу “у місті розміщення контакт-центру”, а зосереджуся на головному.
Загальні знання для планування
- Чи відомі керівництву криві сезонного відтоку операторів: першу-звільнення, другу – з інших причин, у т.ч. тимчасові відсутності через хворобу? Наприклад, якщо відтік другого тижня березня за звільненням прийняти за еталонну одиницю, то яке число відповідає третьому тижні листопада?
- Чи використовується при плануванні графіків змін та щоденної потреби в персоналі коефіцієнт RSF (показує, у скільки разів потрібно мати більше персоналу в штаті, ніж для виконання роботи, наприклад, для заміни тих, хто пішов у відпустку або захворілих, зворотний аналог називається Shrinkage).
- Чи відомі криві сезонної активності кандидатів (динаміка відгуків на вакансії та стрибки конверсії в явку на співбесіду та навчання). Чи використовуються вони під час планування потреби у персоналі?
- Чи вивчаються криві сезонного попиту на товар/послугу, яку підтримує КЦ? Для аутсорсингу, до речі, особливо актуально, тому що навіть маючи прогноз щодо навантаження від замовника, можна заздалегідь закласти в план робіт зростання обсягів понад динаміку прогнозу.
- Чи є відомості про сезонні структурні зміни цільової аудиторії (умовно-бабусі активуються, розмови подовжуються, потреба в операторах за інших рівних зростає)?
- Аналогічно, чи є статистика дрейфу середнього часу обробки контакту (Average Handling Time, AHT)? З часом AHT змінюється. Воно, до речі, навіть протягом дня зазвичай росте на 20-30%, тож увечері може не вистачити операторів для виконання того ж обсягу роботи, що й уранці.
- Є підтверджена практикою гіпотеза, що різка позитивна динаміка AHT та її складових (Ring, Talk, Hold, Wrap-Up time) в одного оператора групи і без видимих причин приблизно у 80%-85% випадків є предиктором звільнення (тобто співробітник рішення вже прийняв, а керівнику ще не сказав. У будь-якому випадку, супервайзер повинен поговорити з ним, може, людина не звільнятися зібралася, а її біда або вона погано почувається.
- Чи планується запуск нових проектів чи суттєві зміни на поточному? Це також змінить AHT та потребу в операторах. При цьому суттєві зміни зазвичай спричиняють різкий стрибок часу обробки – до 6 разів відносно номінального, поки оператори не освоїться у нових умовах.
Необхідні зовнішні прогнози для планування
- Прогноз погоди на місяць наперед. У деяких містах, наприклад, у Саратові, буває реально складно доїхати на роботу на будь-якому виді транспорту в снігопад, а в Севастополі народ лінується їздити на співбесіду в дощ. Це означає, що погодний фактор повинен бути закладений і в плани HR, розписані днями, і графіки робочих змін (і враховуватися в тому самому коефіцієнті RSF). До речі, хороша практика, коли супервайзер чи відповідальний за графік співробітник знає, в якому районі якийсь оператор його групи живе. Навіть для таких ситуацій, коли погоду потрібно врахувати заздалегідь.
- Прогноз масових заходів (вранці понеділка після концерту частина операторів розповідає, що шашликами отруїлася) та прогноз заходів, що завантажують транспортну інфраструктуру, наприклад візитів перших осіб держави.
- Епідемічний прогноз. Сезонні інфекції, крім Ковід-19, цілком могли відправити на лікарняний до 40% операторів КЦ, а коли це накладалося на зимові заліково-екзаменаційні сесії у студентів, виходило взагалі весело.
- Якщо КЦ великий і робити дуже красиво, потрібно враховувати ще й майбутні вагітності, у виходів у декрет теж є виражена сезонність.
- Прогноз появи великих конкурентів ринку праці. У автора цієї замітки якось під боком майже одночасно відкрилися Ашан і Метро, ми жартували, що хоч Леруа нас пощадило, інакше був би повний alles gut. Гіпермаркети в себе всмоктали за тиждень половину нашого особового складу, різниця в доходах операторів на 30% на їх користь далася взнаки. Дуже рекомендується вивчати тих, хто [буде] поряд з вами і заздалегідь готуватиметься. Іноді буває розумніше переїхати до іншого офісу.
- По можливості краще намагатися бути в курсі запланованих підвищення зарплат у сусідніх контакт-центрах, особливо якщо робота там престижніша, ніж у вас.
Внутрішні плани
- Графік відпусток – зі зрозумілих причин.
- План зборів на місяць наперед, у крайньому випадку – на два тижні наперед. Звичайна історія: втрати дзвінків на лінії вище допустимих – це внутрішній або зовнішній замовник приїхав вітати найкращого оператора з днем народження, а заразом якісь сертифікати видати. Це ж масово треба зробити, не по черзі, а щоб усі бачили – зняти їх із лінії. Загалом збори поза затвердженим планом мають проводитися лише з дозволу керівника КЦ.
- Аналогічно з навчальним планом, лише обрій складання коротший. Навчальний план аж до індивідуальних коучингів з операторами має бути розписаний тиждень наперед. Тиждень – тому що потреба в заняттях з деякими операторами з'являється динамічно і "запасного" часу супервізора може не вистачити
Висновки
Для адекватного планування графіків, щоб контакт-центр у будь-який момент був забезпечений необхідною кількістю операторів, потрібно враховувати не менше 16 перелічених знань, планів та прогнозів. Якщо цього не робити, умовно-випадкові події зовні та всередині КЦ призводитимуть до помилок планування під назвою "Соня, вийди в переробку". Доки Соня не почне вимикати телефон у вихідні.
Організуйте свій колл-центр разом з Окі-Токі !